Nová Pec

Na skialpy vlakem: Šumava

Šumava nabízí téměř unikátní pohodlí cestovat za skialpem vlakem. Pohoří je vhodné zejména pro začátečníky a ty, kteří se chtějí vyhnout riziku lavin a raději se drží značených cest. Protože ne každý cestuje vlakem s lyžemi už z domova, tento výlet začínáme v Nové Peci. K výchozímu bodu trasy odtud ovšem vyrazíte vlakem, do zastávky Nové údolí. Zpět do Nové pece pak už sjedete na lyžích.
Propozice
Délka 21 km
Čas 6,5 hodiny
Převýšení 705 metrů
Nadmořská výška 730 – 1 374 m
Náboženství Sportovec, Skitourista
GPX data Stáhnout
Výlet je součástí projektu ČT „Na skialpech přes hory“.

Z nádraží v Nové Peci se vydejte vlakem do Nového údolí. Malebná jízda vlakem vám zabere zhruba půl hodinku a vlak jezdí zhruba každé dvě hodiny. Z nádraží v Novém údolí popojděte pár desítek metrů pěšky po silnici, než narazíte na červenou turistickou značku – odtud už vás čeká zhruba pět set výškových metrů na pásech vzhůru na 1 302m vysoký Třístoličník.

Zde se nachází jediné místo, kde se po cestě můžete občerstvit Berggasthof Dreisessel je sice už pár metrů za česko-německou hranicí, ale vyčerpané skialpinisty rozhodně potěší. Posilněni pak pokračujte vlevo krásnou hřebenovou cestou po hranici kolem Vysokého hřebene na Trojmeznou (1362m) a dále na místo zvané Trojmezí – oblast, kde se stýkají hranice Česka, Rakouska i Německa. Odtud pak dále až na nejvyšší horu Šumavy na české i rakouské straně, tedy Plechý – 1378 m.

Krásám Šumavy rozhodně neuniknete

Sjezd z vrcholu až do Nové Pece

Vrchol nabízí krásný výhled a stojí za to si udělat i malou odbočku po žluté k pomníku A. Stiftera, kde uvidíte téměř z vrcholu Jezerní stěny nejen Plešné jezero, ale i Lipno. Z vrcholu se však vydejte na druhou stranu a konečně přichází čas, abyste si sundali pásy, protože dále už budete jen sjíždět. Nenáročný, ale místy úzký sjezd vede nejprve po žluté až na rozcestí Pod kamenným mořem, odtud Jezerní stezkou k rozcestí. Dále sjíždějte přes Říjiště až k rozcestí Rossbach. Odtud opět sledujte žlutou značku, která vás dovede až k nádraží v Nové Peci.

Cestou na Plechý

Na Šumavě laviny nepadají

Než se vydáte na cestu, zkontrolujte aktuální sněhovou situaci – výlet vyžaduje dostatek sněhu i v nižších polohách. Nezapomeňte ani na předpověď počasí – už jen třeba silný vítr může na hřebenech velmi potrápit.

Výhodou výletu po Šumavě je absolutní bezpečnost z pohledu lavinového ohrožení. Kopce tu nejsou natolik prudké, abyste tento faktor museli při svém putování jakkoliv zohledňovat. Můžete tedy vyrazit takříkajíc nalehko: jen s trochou jídla a dostatkem oblečení.

NA SKIALPECH PŘES HORY

Tento výlet si můžete projít i v pohodlí domova. Skialp v Jizerských horách je obsahem IV. série pořadu Na skialpech přes hory, který můžete zhlédnout na stránkách www.naskialpechpreshory.cz

Kde tůru začít?

Výlet začíná na nádraží v Nové Peci. Odtud vlakem do zastávky Nové údolí, kousek pěšky k červené značce a po ní už na lyžích na Třístoličník. Túra dále pokračuje hřebenovou cestou na vrchol hory Plechý a odtud sjezdem až do Nové Pece