Harrachov

Z Harrachova podél Mumlavy na Vrbatku

Vydejte se okolo jednoho z nejnavštěvovanějších turistických cílů západních Krkonoš - Mumlavských vodopádů na příjemný skialpový výlet, který je vhodný i pro první seznámení se se skialpy.
Propozice
Délka 21,3 km
Čas 6 hodin
Převýšení 691 metrů
Nadmořská výška 703 - 1407 m
Náboženství Sportovec, Skitourista
GPX data Stáhnout

Výchozím bodem celého výletu je harrachovské Centrální parkoviště. „Přeběhnete“ silnici a vaše skialpové vybavení můžete, dle sněhových podmínek, ihned nazout. Vydejte se směrem k hornickému muzeu, mírným stoupáním lesem a přes řeku Mumlavu se za chvíli napojíte na Harrachovu cestu, která je v tomto úseku také součástí Krkonošské magistrály.

Minete první bufet, kde se po cestě zpět můžete náležitě odměnit, a začnete pomalu ukrajovat první kilometry a výškové metry podél řeky Mumlavy a jejích vodopádů. Řeka vytváří obří hrnce a kotle, zvané čertova oka – ty dravý proud Mumlavy vymlel v žulových stupních a celý tok řeky společně se zasněženými kameny tvoří krásnou podívanou. Po necelé hodině příjemného výšlapu dorazíte na Krakonošovu snídani, kde se cesta sbíhá se skialpovou trasou z Rokytnice nad Jizerou.

Lesní výšlap ke 4 pánům

Vyrazte dále po Harrachově cestě a ta vás dovede k rozcestníku U Čtyř pánů. Tato část cest vede již lesní prošlapanou cestou a místy je o něco málo prudší než doposud, ale nic, co by bylo náročné. V nadmořské výšce asi 1 250m, kdy vystoupáte nad lesní porost, je cesta dále ohraničena již jen tyčovým značením. Pokud bude počasí přát, tak za svitu slunce dorazíte až k rozcestníku bez větších problémů.

Naopak pokud bude počasí typické pro zimní období a budete se prát s větrem, mlhou a sněžením, může se vám zdát cesta trochu nekonečná a hlavně pocitová teplota klesne hodně pod bod mrazu. Útočiště před zimou vám pak nabídne přístřešek na rozcestí U čtyřech pánů, kde můžete lehce doplnit energii z vlastně donesených zásob.

Na rozcestí U Čtyř pánů se v minulosti nacházel hraniční bod čtyř polesí: Harrachov, Rezek, Vítkovice a Krausovy boudy. Dnes jde o důležitý orientační bod uprostřed plání nad Labskou boudou.

Krásy i rozmary počasí

Stoupání máte za sebou, pojede se dolů

Po doplnění energie a poté, co vám rozmrzne obličej, se vydejte směrem přes Labskou louku k prameni Labe po žluté nebo červené turistické značce. Pokud budete chtít, po několika stech metrech se můžete odpojit po modré, která vás zavede k Labské boudě. Cesta vede již příjemně po vrstevnici a vy si tak můžete užívat výhledy.

Po necelých dvou kilometrech dorazíte na rozcestí Česká budka a po červené turistické trase – hřebenovce Česko-polského přátelství se vydáte doleva, chvílemi přes Polsko a směrem ke Svinským kamenům. Zdoláte posledních pár výškových metrů a již můžete sundat pásy. Od této doby se už jen povezete směrem dolů.

Na rozcestí u Svinských kamenů, na které narazíte asi po dvou kilometrovém sjezdu odbočíte doleva po žluté turistické značce a po pár minutách se před vámi již objeví Vosecká bouda. Od ní zbývá zpět do cíle jen osm kilometrů a sjezd více než krásných 500 výškových metrů přes Krakonošovu snídani a opět podél řeky Mumlavy až k parkovišti v Harrachově. Odměna na konci výletu, dle vaší chuti, váš čeká v Srubu u Lišáka, který je u největšího vodopádu na řece Mumlavě a parkoviště je odtud „co by kamenem dohodil“.

Výhled z Vosecké boudy

Krkonoše a laviny

Ačkoli jsou Krkonoše spolu s Jeseníky jedinými lavinovými pohořími v ČR, na tento výlet můžete vyrazit „na lehko“, pouze s náhradním oblečením a dostatkem jídla a pití. Mějte prosím však na paměti, že počasí se na horách může změnit opravdu z minuty na minutu a také sledujte aktuální výstrahy a upozornění ze strany Horské služby a meteorologů.

Kde tůru začít?

Výchozím bodem tohoto výletu je centrální parkoviště v Harrachově, odkud se okolo Hornického muzea a přes řeku Mumlavu napojíte na Harrachovu cestu, která je součástí Krkonošské magistrály.